آجر نسوز کوره نسوز کاف

ساخت کوره های صنعتی


آجر نسوز صنعتی نوعی آجر است که از خاکهای چینی و نسوز تولید میشود و با ساختار مولکولی متراکم و ظریف است. و نحوه تولید این نوع آجر صنعتی کوره به این صورت است که ابتدا سنگ ها را آسیاب کرده و سپس به خاک نرم تبدیل می شود و پس از 3 روز پخت در کوره در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته میشود. همانطور که از اسم آن برمی آید آجر صنعتی با مقاومت حرارتی بالایی که دارد در کوره ها و پاتیل ها و عایقکاری صنعتی کاربرد فراوان دارد.

نگاهی به فرآورده های نسوز کاف

گروه صنعتی کاف فعالیت خود را در زمینه آجر های نسوز صنعتی آغاز و با توجه به نیاز بازار به تامین فراورده های نسوز کورهای صنعتی فعالیت خود را در جهت تولید انواع آجر نسوز کوره صنعنی از قبیل آجر منیزیتی کوره، آجر سیلیسی و آجر کوره آلومینی، آجرهای سبک عایق حرارتی و انواع جرم های سبک و سنگین ریختنی و کوبیدنی توسعه داد.

ما در فرآورده های نسوز کاف در تمام این سالها همواره در تلاش بوده ایم تا باکیفیت ترین و مرغوبترین محصولات دیرگداز و نسوز را در اختیار صنعتگران ایرانی و خارجی قرار دهیم. در این راستا فرآورده های نسوز کاف توانسته است طیف وسیعی از آجر های کوره و انواع ملاتهای نسوز را برای صنایع آهن و فولاد، آلومینیوم، صنایع مس، سیمان، آهک، نفت و پتروشیمی، صنایع شیشه و سرامیک تامین نماییم و سهمی هرچند کوچک در توسعه صنعت ایران بزرگ ایفا کنیم.

طبقه بندی آجر نسوز صنعتی

طبقه بندی آجر کوره نسوز به ماده اولیه اصلی آن برمی گردد. در حال حاضر تولید کنندگان از مواد زیادی برای تولید آجر نسوز صنعتی استفاده می کنند مانند، مواد سیلیکات آلومینا، سیلیس و زیرکَن که معمولاً در دمای پایین مورد مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این مواد نسوز اساسی، از جمله منیزیا، دولوما و اسپینل، اغلب با کربن و گرافیت ترکیب می شوند و در محیط های بسیار اساسی استفاده می شوند. آنها می توانند بالاترین درجه حرارت عملکرد را تحمل کنند اما در معرض هیدراتاسیون قرار دارند و بنابراین به نگهداری مناسب نیاز دارند.

آجر نسوز برای کوره های صنعتی

آجر نسوز صنعتی از نظر ترکیبات و مواد اولیه ای که در آن ها به کار برده می شود به چند دسته تقسیم می شوند. که در این مقاله سعی می کنیم با انواع این آجرهای نسوز اشاره کنیم.

آجر نسوز شاموتی

به علت قیمت پایین و تحمل حرارتی بالا، آجر شاموتی صنعتی، یکی از پر مصرف‌ترین آجرهای نسوز صنعتی است. البته هدایت و انبساط حرارتی این نوع آجر پایین‌تر از سایر آجرهای نسوز است اما قیمت مناسب آن باعث شده است تا در بسیاری از صنایع از این نوع آجر استفاده شود.

شاموت ماده اصلی تشکیل دهنده متریال آجر نسوز شاموتی است که به انگلیسی Chamotte refractory brick نامیده می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این آجرصنعتی نسوز ترکیبی از چند نوع مواد معدنی و فلزی شامل اکسید آلومینیوم با فرمول شیمیایی Al۲O۳ و سیلیس با فرمول شیمیایی SiO۲ می باشد.

آجر صنعتی شاموتی معمولا به ۵ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

  • لو دیوتی (Low Duty)
  • شبه سیلیسی
  • مدیوم دیوتی (Medium Duty)
  • های دیوتی (hight Duty)
  • سوپر دیوتی

آجر صنعتی سمیرم

آجر نسوز صنعتی سمیروم عمدتاً شامل SiO۲ و Al۲O۳ می‌شوند. میزان سیلیس و آلومین در ترکیب آجر نسوز قرمز سمیروم به نسبت کمتر از آجر سیرم است. همچنین این آجر صنعتی کوره دارای Fe۲O۳، TiO۲ و مقادیر کمی اکسید منیزیم، اکسید کلسیم، اکسید سدیم و اکسید پتاسیم است.

آجر نسوز سیلیسی

این نوع آجر نسوز کوره صنعتی از سنگ‌های نسوز سیلیسی ساخته شده است و حدود 93 درصد از این آجر را اکسید سیلیسیوم (SIO2) تشکیل می‌دهد. آجر سیلیسی جزء دیرگدازهای اسیدی به شمار می‌روند و تا دمای 1700 درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کند. بدلیل مقاومت خوب آن در برابر گرما و حرارت امکان استفاده در بسیاری از صنایع مانند صنایع سیمان وجود دارد.

همچنین این آجرنسوز صنعتی در برابر گرد و غبار و دوده‌ها هم عملکرد بسیار بهتری دارد و تنها نقطه ضعف این آجر را می‌توان عدم مقاومت در برابر محیط‌های قلیایی دانست.

آجر صنعتی آلومینی

آجر نسوز صنعتی ویژه آلومینیومی دارای مقدار زیادی آلومین است که در دمای حدود ۱۷۵۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شود. در این آجر صنعتی مقدار بالایی از آلومینا وجود دارد که موجب بالا رفتن مقاومت حرارتی آجر آلومینی میشود. این آجر کوره در پوشش داخلی کوره های ذوب فلزات و آهن و شیشه سازی های بزرگ کاربرد بسیاری دارد. همچنین از این آجرصنعتی در ساخت دیواره درونی کوره‌های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

آجر نسوز منیزیتی

آجر منیزیتی یا آجر منیزیایی، یکی از انواع آجر نسوز صنعتی کوره محسوب می‌شود که دارای خواص قلیایی است. آجر منیزیتی صنعتی با مقاومت خوب نسبت به سرباره های قلیایی و آسیب پذیری کم نسبت به اکسید آهن و مواد قلیایی شناخته می‌شوند.

مواد اولیه‌ای که عمدتاً برای تولید آجر صنعتی قلیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، منیزیت و کلرید منیزیم است. فرمول شیمیایی منیزیت 3MgCO و فرمول شیمیایی کلرید منیزیم 2MgCI می باشد. همچنین کلرید منزیم از آب دریاها، دریاچه های نمک و ذخایر نمکی بدست می آید. ضمنا کلرید منیزیم از فاضلاب های صنعتی قابل جمع آوری می باشد.

آجر صنعتی زیرکونیوم

آجر نسوز زیرکونیوم با ترکیب سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومین و کوارتز ساخته می شود. از این آجر صنعتی در ساخت کوره‌هایی که به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. فلز زیرکونیوم مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به همین دلیل در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، ساخت بوته‌های ذوب فلزات و به صورت کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت کوره صنعتی انواع ملات نسوز نقش مهمی را ایفا می کنند. انواع جرم نسوز، سیمان نسوز، خاک نسوز دما بالا، خاک شاموتی و … بعنوان ملات برای ساخت کورههای صنعتی استفاده میشود. جهت استعلام از قیمت سیمان نسوز ، خاک نسوز و غیره با گروه صنعتی کاف در ارتباط باشید.

خواص آجرهای نسوز صنعتی کوره

آجرهای نسوز صنعتی فقط به مقاومت در برابر حرارت ختم نمی‌شوند بلکه خواص دیگری هم دارند که در زیر توضیح خواهیم داد.

  • دیرگدازی
  • ترکیب و آنالیز شیمیایی و فازی
  • چگالی و تخلخل
  • استحکام فشاری سرد
  • استحکام خمشی گرم
  • استحکام خمشی سرد
  • هدایت حرارتی
  • انبساط حرارتی
  • تغییرات ابعادی و در حرارت دادن مجدد
  • مقاومت در برابر شوک حرارتی
  • استحکام بالا به خوردگی
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر خزش
  • مقاومت سایشی
  • قابلیت عبور دهی گاز

آجر صنعتی نسوز در مصارف صنعتی

آجر صنعتی نسوز در مصارف صنعتی، یکی از انواع آجرهایی است که به عنوان مصالح ساختمانی در برابر حرارت بالا مقاومت می کند. رنگ این آجرها سفید متمایل به زرد است و وزن هرکدام حدود 3 کیلوگرم می باشد. آجر صنعتی کوره باید نقطه همجوشی بالایی داشته باشند. برای ساخت این آجرها از خاک نسوز استفاده می شود، این خاک رس می تواند در برابر دمای بالا بدون هیچ تغییر قابل ملاحظه ای در خواص ساختاری مثل ذوب یا نرم شدن به خوبی مقاومت کنند. جهت دریافت قیمت آجر صنعتی با کارشناسان

خاک رس در آجر صنعتی

خاک رس در آجر نسوز کوره در مصارف صنعتی، باید حاوی درصد بیشتری از سیلیس  و آلومینا غیر مضر باشد. این آجرها باید مقدار کمی آهک مضر، منیزیم، اکسید آهن و مواد قلیایی داشته باشند. سیلیس در دمای حدود 2800 درجه سانتی گراد نرم می شود و در نهایت دمایی حدود 3200 درجه سانتی گراد ذوب شده و تبدیل به یک ماده شیشه ای خواهد شد.

آجر صنعتی کوره دوار
آجر نسوز کوره دوار

نحوه ساخت انواع کوره با آجر نسوز صنعتی

کوره ها 2 وظیفه اصلی و متفاوت دارند که باعث می شود نحوه ساخت کوره با آجر نسوز صنعتی نیز متفاوت باشد. وظیفه کوره های گرمایش یا پخت مصالح می باشد. با توجه به 2 مورد ابعاد کوره، محیط و مساحت نیز متفاوت می باشد. ساخت کوره با آجر صنعتی نسوز در ابعاد و صنعت های بزرگ نیازمند کمک گرفتن از متخصص هایی در این حوزه می باشد و نمی توان آموزش هایی در این خصوص در اینترنت منتشر کرد.

با استفاده از آجر نسوز می توانید مقاوم ترین کوره ها را بسیازید. آجر صنعتی شاموتی همانطور که از نامش پیداست با خاک نسوز تولید می شود. در برابر حرارت بالای 1000 درجه بسیار مقاوم میباشد. بصورت کلی نحوه ساخت کوره مقاوم با آجر نسوز صنعتی به این شکل می باشد که ابتدا باید آجر را به شکلی مناسب برای مثال (دایره ای) در بیاورید و سپس با استفاده از چسب مخصوص آجری آن ها را به یکدیگر بچسبانید، در آخر با استفاده از سیمان نسوز کوره را بسازید.

ساخت کوره ذوب طلا و نقره

برای ساخت و تهیه کوره ذوب طلا و نقره احتیاج به لوازم زیادی نیست و می‌ توانید با وسایل بسیار کمی یک کوره مقاوم و کوچک را برای این منظور بسازید. لوازم لازم برای ساخت این کوره عبارتند از:

  • گاز هوا یا مشعل ونتوری
  • دو عدد آجر نسوز

در ابتدا نیاز است بر روی یکی از آجرها کنده کاری انجام دهید، بدین صورت که چهار سوراخ داشته باشد. این سوراخ‌ها به منظور مشعل، دودکش، خروج و محلی برای جابجایی و قرار دادن انبر بوته کاربرد دارند. فضای زیر بوته باید به گونه‌ای باشد که انتقال شعله و حرارت به راحتی صورت گیرد.

همچنین آجر دیگر به منظور درب کوره کاربرد داشته که ضمن صرفه‌‌جویی در مصرف گاز به پخش بهتر حرارت نیز کمک می‌ کند. با توجه به این امر باید آجر نسوز علاوه بر تحمل حرارت بالا از قابلیت کنده کاری نیز برخوردار باشد.

روش ساخت کوره بوته ای با آجر نسوز کوره صنعتی

کوره بوته ای برای ذوب کردن طلا و نقره استفاده می شود. ساخت این کوره کار سختی نمی باشد. با وجود 3 عدد آجر نسوز کوره، مشعل ونتوری و بوته ذوب طلا می توان این کوره را آماده کرد. توجه داشته باشید که این کوره برای ذوب کردن مقادیر کمی از طلا و نقره استفاده می شود.

نحوه ساخت کوره بوته ای با آجرنسوز صنعتی به این گونه است که باید مانند عکس آجر را کنده کاری کنید. کنده کاری آجرصنعتی به گونه ای باید باشد که دارای 4 سوراخ برای دودکش، مشعل، جا به جایی انبر بوته و خروج باشد.

کاربرد آجر نسوز صنعتی

آجر نسوز صنعتی یک ماده ساختمانی با ویژگی های منحصر به فردی می باشد که در بعضی از کاربردهای صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اصلی آجر صنعتی در محیط هایی با دمای بالا از جمله کوره های صنعتی، پخت مواد شیمیایی، کارخانه ها و تصفیه فلزات است.

یکی از کاربردهای مهم آجر صنعتی در کوره های صنعتی مانند کوره های ذوب فلزات است. در این کوره ها دماهای بسیار بالا برای ذوب و تصفیه مواد استفاده می شود و بقیه آجرها نمی توانند با شرایط این دماها سازگاری داشته باشند. این آجرها به دلیل اینگه مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، شکل آن ها تغییر نمی کند.

آجرهای صنعتی در صنایع پتروشیمی نیز کاربرد دارد و در فرآیند هایی مانند تولید سیمان، آلومنیوم، فولاد و سایر مواد شیمیایی، دماهای بسیار بالا به طور مداوم نیاز است. این آجر ها به عنوان انواعی از لاینینگ ها و عناصرهای ساختاری در تجهیزات و واحدهای این صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

در نتیجه می توان گفت که آجرهای صنعتی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، استحکام و دوام زیاد در دماهای بالاه و قابلیت مقاومت در برابر شوک های حرارتی، در محیط هایی مانند کوره های صنعتی، شیمایی، فولادسازی، ذوب فلزات و تولید مواد شیمایی به کار می ورد.

کاربرد آجر نسوز شاموتی کوره در سایر صنعت ها

آجر شاموتی کوره به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد در صنعت های مختلفی کاربرد دارد. علاوه بر آن قیمت این آجر بسیار مناسب می باشد و محبوبیت زیادی دارد. آجر نسوز شاموتی نه تنها برای ساخت کوره های کوچک مانند کوره بوته ای کاربرد دارد، بلکه در صنعت های بزرگ مانند کوره های صنعتی زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  • استفاده از آجر نسوز برای کوره های آهنگری
  • ساخت کوره گازی با آجر نسوز
  • ساخت کوره ذوب آهن
  • صنایع ذوب شیشه
  • کوره های آجر پزی
  • ساخت کوره ذغال
  • صنایع فلزات

بررسی کیفیت و دوام آجر نسوز کوره صنعتی

همانطور که اشاره شد مهم‌ترین ویژگی آجر نسوز صنعتی مورد استفاده در ساخت کوره، برخورداری آن از توان حرارتی بالا است تا بدین‌صورت کوره از استقامت و دوام بالایی برخوردار باشد. بنابراین قبل از ساخت کوره با آجر صنعتی، ابتدا کیفیت آجر را مورد بررسی و تست قرار دهید. باید توجه داشته باشید در گام نخست توجه به آنالیز آجر و تست فیزیکی نمونه آجر در یک شرایط آزمایشگاهی یا در کوره های صنعتی بسیار ارزشمند میباشد.

برای تشخیص کیفیت آجر نسوزصنعتی از لحاظ ظاهری می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • ظاهر آجر را به دقت مورد بررسی قرار دهید که کاملاً بدون لب پریدگی و ترک باشد. یک آجر صنعتی نسوز مرغوب ظاهری یک دست با گوشه‌های تیز و بدون پرت دارد.
  • دانسیته و چگالی آجر را از لحاظ ظاهری بررسی نمایید.
  • بررسی رنگ از دیگر روش‌های تعیین کیفیت آجر نسوز صنعتی به شمار می‌آید. برای انجام این تست نیاز به شکستن آجر است تا بتوانید رنگ داخلی را با رنگ بیرونی آن مطابقت دهید. رنگ بخش داخلی و بیرونی آجر صنعتی مرغوب یکسان تر میباشد.

در پایان همانطور که گفته شد این موارد فقط از لحاظ ظاهری یک دیدگاه کلی در مورد آجر به ما میدهد. نکته مهم مواد تشکیل دهنده آجر و تناسب این مواد با یکدیگر است که کیفیت و مرغوبیت آجر را در شرایط مختلف نشان میدهد. پس توجه به آنالیز آجر صنعتی از موارد بسیار مهم قبل از خرید آجر می باشد.

کاربرد آجر نسوز صنعتی

 لیست قیمت آجر نسوز صنعتی کوره

عوامل مختلفی در تعیین قیمت یک نوع آجر کوره صنعتی نقش دارند که از آن جمله می توان به قیمت مواد اولیه نحوه ساخت و تولید آجر کوره، نوع خاک و درصد موادی که در آجر نسوز صنعتی بکار رفته است قیمت فروش آجر نسوز کوره صنعتی را تعیین میکند. بعنوان مثال در آجرهای آلومینایی با بالا رفتن مقدار آلومینا میزان دیرگدازی آجر نسوز افزایش میابد. بهمین خاطر قیمت فروش آجر نسوز آلومینی نیز بطبع افزایش میابد و بالاتر از قیمت آجر شاموتی میباشد.

لیست قیمت آجر نسوز صنعتی آلومینایی

نوع آجر نسوزابعاد آجر نسوز صنعتیقیمت براساس وزنقیمت آجر نسوز صنعتی
آجر صنعتی آلومینی 50تمامی ابعاد آجر—-جهت دریافت قیمت تماس بگیرید
آجر صنعتی آلومینایی 60تمامی ابعاد آجر—-تماس بگیرید
آجر نسوز آلومینایی 70تمامی ابعاد آجر—-تماس بگیرید
آجر نسوز صنعتی آلومینا 80تمامی ابعاد آجر—-تماس بگیرید
آجر آلومینی 85 باندفسفاتهتمامی ابعاد آجر نسوز—-تماس بگیرید
آجر نسوز آلومینا 90تمامی ابعاد آجر صنعتی—-جهت دریافت قیمت تماس بگیرید

 

لیست قیمت آجر نسوز صنعتی سیلیسی

نوع آجر نسوز صنعتی
ابعاد آجر کوره صنعتی
قیمت براساس وزنقیمت آجر کوره صنعتی
آجر سیلیسی 95تمامی سایز های آجر سیلیسی—-جهت دریافت قیمت آجر تماس بگیرید

 

لیست قیمت آجر کوره صنعتی شاموتی

نوع آجر صنعتی کوره
سایز آجر کوره صنعتیقیمت آجر براساس وزنقیمت آجر کوره صنعتی
آجر نسوز شاموتی60*114*230—-دریافت قیمت آجر نسوز تماس بگیرید
آجر صنعتی شاموتی64*114*230—-لیست قیمت آجر نسوز
آجر شاموتی صنعتی پل60*400*200—-لیست قیمت آجر صنعتی
آجر کوره شاموتی پل80*400*200—-لیست قیمت آجر کوره
آجر کوره شاموتی کف60*250*250—-لیست قیمت آجر صنعتی
آجر کوره شاموتی کف90*250*250—-تماس بگیرید
آجر ایزو صنعتی کوره60*80*200*200تولید در سایزهای مختلفتماس بگیرید
آجر ایزو شاموتی کوره80*90*200*200تولید در ابعاد مختلفتماس بگیرید
آجر ایزو شاموتی کوره80*100*200*200تولید در ابعاد مختلفتماس بگیرید
آجر نسوز کوره کمانی55*65*114*230تولید در کونیک 1س ،2 س و…تماس بگیرید
آجر نسوز کوره گوه ای45*65*114*230تولید در کونیک 1س ،2 س و…تماس بگیرید
آجر صنعتی دهنه شاموتیدهنه 50،70،90—-تماس بگیرید
آجر نسوز کوره زیربوتهزیربوته 35 و 50—-جهت دریافت قیمت آجر صنعتی تماس بگیرید

جهت دریافت لیست قیمت آجر نسوز صنعتی با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *