کوره تونلی

کوره تونلی یکی از کوره‌های مورد استفاده در شاخه‌های مختلف صنایع سرامیک است. اولین کورهٔ تونلی در سال ۱۷۵۱ توسطی فردی به نام وینسنز ابداع شد و در حال حاضر در صنایع آجر صنعتی، سفال، مواد دیرگداز و چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوره در گروه کوره‌های پیوسته یا مداوم قرار دارد. در این کوره، محصولات متحرک و آتش ثابت است.

کوره

کوره وسیله یا محلی است که در آن حرارت زیاد ایجاد می گردد که در زبان فارسی به آن آتشدان و آتشگاه نیز می گویند، این واژه به کوره های صنعتی تولید حرارت در پالایشگاه ها، برج های تقطیر، آهنگری ها، استخراج فلزات، کارخانجات سرامیک سازی نیز اطلاق می گردد. گاهی انرژی مورد نیاز این کوره ها به طور مستقیم از سوزاندن سوخت تأمین می گردد و در برخی دیگر انرژی مورد نیاز را با استفاده از انرژی الکتریکی به روشهای قوس الکتریکی و یا القای الکترومغناطیسی تأمین می شود.

کوره تونلی آجرپزی مانند خشک کن عمل می کند. تونلی که از یک سو واگن آجر نسوز وارد آن می  شود و از سوی دیگر آجرپخته شده از آن خارج می شود. در کوره تونلی آجر، به اصطلاح آجر رونده است و آتش ثابت.

ساختار کوره تونلی

کوره تونلی یک تونل دراز و باریک است که کف آن ریل‌گذاری شده‌است و محصولات، با عبور از درون آن در معرض حرارت قرار می‌گیرند و پخته یا زینتر می‌شوند. محصولات برای عبور از کوره تونلی می‌بایست بر روی واگن‌های مخصوصی چیده شوند.

کوره تونلی شامل سه مرحله پیش گرمایش، پخت و خنک کن است. در ساده ترین نوع کوره های تونلی، مشعل های موجود در قسمت پخت باعث گرم شدن هوای کوره می شود. این هوا با حرکت به سمت ورودی تونل (مرحله پیش گرمایش) آرام آرام حرارت خود را به واگنهای این قسمت منتقل میکند و در نهایت از دودکش خارج می شود.

از سوی دیگر هوای تازه از خروجی تونل وارد می‌شود و در مواجهه با واگن‌هایی که مرحلهٔ پخت را پشت سر گذاشته‌اند، آنها را آرام‌آرام خنک می‌کند و دمایش به تدریج افزایش می‌یابد تا به منطقهٔ پخت برسد و اکسیژن لازم برای احتراق مشعل‌های این منطقه را فراهم نماید.

 البته قسمتی از هوای گرم شده به بیرون از کوره هدایت می‌شود تا در خشک‌کن و بعضاً برای تنظیم دمای هوای سالن تولید مورد استفاده قرار بگیرد. معمولاً  ۶۰درصد از طول کوره به منطقهٔ پخت، ۲۰درصد به منطقهٔ پیش‌گرمایش و ۲۰درصد به منطقهٔ خنک‌کن اختصاص دارد.

دمای مناطق مختلف کوره از طریق ترموکوبل و سیستم‌های کنترل اندازه‌گیری و تنظیم می‌شود. همچنین هوای داخل کوره نیز از نظر اکسیدی، احیایی یا خنثی بودن قابل کنترل است.

ساختار کوره تونلی

مشعلها در کوره تونلی

گرمایش این کوره ها معمولاً توسط مشعل های تعبیه شده از جناحین انجام میگیرد. در نوع خاصی از این  کوره هایی که گرمایش آن به روش همرفت (Convection) طراحی شده، سیستم حرارتی در یک سمت کوره تعبیه شده و همدمایی به کمک سیرکولاسیون هوشمند انجام می گیرد. با توجه به کیفیت احتراق، مصرف سوخت این کوره بهینه شده و راندمان آنها بسیار بالا است.

با کمک محاسبات انجام شده و مدل سازی کوره در فضای  نرم افزار Ansys ، بدنه این کوره کمترین مقدار انتقال  انرژی به بیرون را داشته و با بیشترین راندمان طراحی شده است. دمای کار این کوره ها از 600 تا 1200 درجه سلسیوس قابل تنظیم می باشد.

مزایای کوره تونلی

استفاده از کوره تونلی در مقایسه با سایر انواع کوره‌ها (کوره‌های سنتی، هوفمن و متناوب) دارای مزایایی است که برخی از آنها را می‌توان بدین شرح برشمرد:

  1. کنترل مناسب‌تر دمای کوره و یکنواختی حرارت
  2. افزایش کیفیت تولید
  3. تشابه کیفی محصولات
  4. افزایش سرعت تولید
  5. کاهش نیروی انسانی
  6. کاهش مصرف انرژی
  7. کاهش آثار زیان‌بار زیست‌محیطی

 

انواع نسوز

مواد نسوز یا دیرگداز به موادی گفته می‌شوند که در دما های بسیار بالا دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی نمی‌شوند و به اصطلاح نقطه ی ذوب مشخصی ندارند.

مواد نسوز موادی هستند که در برابر حرارت مقاوم هستند و این مواد میتوانند از جنس غیرفلز و سرامیکی باشند. اجرسیلیس و خاک نسوز و نسوزهای منزیت و نسوززیرکونیا و نسوزکرومیت از موادهای نسوز معمولی میباشند. مواد نسوز به قلیایی و ویژه و اسیدی تقسیم می شوند اما از نظر شکل ظاهری به شکلدار و بی شکل و عایق و الیافی تقسیم میشوند .

کاربرد کورتونلی

کورهٔ تونلی یکی از پیشرفته‌ترین انواع کوره‌است که در صنایع آجر و سفال مورد استفاده قرار می‌گیرد. خشت‌های خام که قبلاً از خشک‌کن تونلی عبور کرده و بیشتر آب خود را از دست داده‌اند، وارد منطقهٔ پیش‌گرمایش می‌شوند و تا ۳۵۰ درجهٔ سانتی‌گراد گرم می‌شوند. خشت‌ها سپس وارد منطقهٔ پخت می‌شوند و با توجه به نوع مواد اولیه، در دمایی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند.

در خصوص کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص نسوزها میتوانید با کارشناسان فنی فراورده های نسوز کاف در ارتباط باشید.

منبع : آریا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *